Tips voor veiliger autorijden in Brazilië

Tips voor veiliger autorijden in Brazilië

Autorijden in Brazilië

Als je in Brazilië achter het stuur stapt, maak je je op voor een avontuur. De verkeersregels worden hier minder strikt nageleefd dan in Nederland en de wegen zijn niet overal even goed. Je komt veel onverzekerde auto’s tegen die er slecht aan toe zijn. Je moet regelmatig uitwijken voor inhalende bestuurders of hard remmen voor flitspalen. Autorijden langs de Braziliaanse groene kust of door de grote steden kan een geweldige ervaring zijn.

Maar dat betekent niet dat autorijden in Brazilië gevaarlijk is. Het is misschien wat riskanter dan in Nederland, maar dat is nog geen reden om het te vermijden. Om veilig te rijden in Brazilië hebben we een paar tips voor je, gebaseerd op onze eigen ervaringen. We hebben al jarenlang zonder problemen rondgereden in Brazilië tijdens onze vakanties en duizenden kilometers afgelegd. Je zult merken dat je snel gewend raakt aan het rijgedrag van de Brazilianen en dat het meestal wel goed gaat.

Tip 1: Verkeersregels in Brazilië

Vergeet niet dat je in een ander land rijdt dan in Nederland. Het verkeer in Brazilië gaat er heel anders aan toe dan bij ons. Zorg dat je een beetje weet wat de verkeersregels zijn (bijvoorbeeld dat rechts geen voorrang heeft) en pas je aan het verkeer aan. Na een paar kilometer krijg je er meer gevoel voor en raak je gewend aan de nieuwe situatie.

Er zijn nog meer verkeersregels die anders zijn dan in Nederland. Zo moet je buiten de bebouwde kom overdag je dimlicht of dagrijlicht aan hebben. Je mag ook niet rijden met slippers aan of met je elleboog uit het raam. En als je rechtsaf wilt slaan bij een rood licht, moet je eerst kijken of er een bord staat dat dit toestaat. Dit zijn maar een paar voorbeelden van de verkeersregels in Brazilië.

Het is verstandig om je hier goed over te informeren voordat je gaat rijden in Brazilië.

Tip 2: Laat duidelijk zien wat je wilt

Verwacht niet dat andere bestuurders je laten invoegen als je je richtingaanwijzer aanzet in Brazilië. Je krijgt meestal pas een plekje als je al begint met van baan te veranderen. Dit kan even wennen zijn, maar het gaat vanzelf beter. Wacht niet tot iemand je voor laat gaan, zoals je misschien in Nederland zou doen, maar ga gewoon als je een opening ziet.

Let wel op motors, want die passeren zowel links als rechts van de auto en vaak op hoge snelheid. Wij hebben in de jaren al veel langs de kant van de weg zien liggen.

Tip 3: Rijden in het donker

We vermijden het om in Brazilië in het donker te rijden. De wegen zijn hier niet zo goed verlicht als in Nederland en je weet nooit of er gaten in de weg zitten. Soms zijn de wegen wel in orde en is er ook verlichting, maar we nemen liever geen risico. Alleen als we bij familie in de buurt zijn rijden we wel eens in het donker, want daar kennen we de wegen en weten we waar we wel en niet kunnen rijden.

Ook de veiligheid speelt een rol in onze keuze om niet in de avond te rijden. We hebben het gevoel dat het naarmate het later wordt onveiliger wordt op de wegen. Veel Brazilianen rijden met alcohol op en ook criminelen zijn actiever als het donker is.

Als we een lange rit willen maken proberen we altijd om half 8 's ochtends te vertrekken en rijden we maximaal tot 4 uur 's middags.

Tip 4: Let op je koffers en andere spullen in de auto.

Tip 5: Gebruik van navigatie in Brazilië

Voordat we ergens naartoe rijden, zorgen we dat we offline kaarten van google-maps op onze telefoon hebben. Dit doen we omdat we onderweg niet altijd internet hebben. Met offline kaarten kunnen we gewoon gebruik maken van GPS en dat kost niets.

Zo hebben we altijd navigatie bij de hand. Ook hoeven we geen navigatiesysteem aan de voorruit te hangen. We leggen de telefoon meestal uit het zicht en volgen de aanwijzingen van google maps. Als we met zijn tweeën rijden, kan de bijrijder dit ook doen.

Een keer in Fortaleza lieten we de route zien aan de portier van het hotel. Hij zei dat het beter was om een andere route te nemen. Dat laat zien dat je niet altijd blind kunt varen (rijden) op google maps.

Tip 6: Let goed op de weg en het verkeer

Houd je aandacht op de weg als je in het buitenland rijdt, ook al wil je graag alles zien. Parkeer liever een keer extra als je de omgeving wilt bewonderen. In Brazilië wordt er vaak hard en roekeloos gereden. Laat je niet verleiden om te hard te rijden. Je kunt beter 80 rijden dan 120, want dan kun je makkelijker ingrijpen als er iets gebeurt.

Vermijd ook om achter vrachtwagens te rijden. Zorg dat je altijd goed zicht hebt op wat er voor je afspeelt op de weg.

Tip 7: Vermijdt discussies en problemen

Als iemand je afsnijdt of brutaal invoegt, laat het dan gaan! Het heeft geen zin om te toeteren of met je lichten te knipperen. Mensen trekken zich daar niets van aan en gaan niet anders rijden omdat jij daar iets van vindt. Denk aan je eigen veiligheid en laat het maar over je heen komen.

Tip 8: Lees onze andere verhalen over rijden en huren van een auto in Brazilië

Auto huren in Brazilië

Auto rijden in Brazilië is niet altijd zonder gevaren

 

Op zoek naar mooie bestemmingen in Brazilië?

Recife

Rio de Janeiro

Brasilia

Pipa

Jericoacoara

Fortaleza

Paraty

Ouro Preto

Curitiba

Teresina

São Paulo

Cumbuco

Lençóis Maranhenses

Iguazu

Parnaíba

Caldas Novas

Pirenópolis

Natal

22 Replies to “Tips voor veiliger autorijden in Brazilië”

    1. Je merkt dat handhaving in Brazilië bijna niet gebeurt. Politie is ook niet echt het goede voorbeeld in Brazilië hihi

    1. Je past je snel aan in die situatie. Na een paar weken rijden in Brazilië moet ik in Nederland wel even weer schakelen hihi

  1. Nog enkele tips ter aanvulling,
    Mocht je in de bergen of elders een regenbui (vaak een plensbui met % zicht)treffen probeer dan op een veilige plek te stoppen of minimaal goed rechts te rijden, zeker als je in relatief onbekend gebied rijdt. De lokale bevolking is bekend met de situatie en blijft stevig doorrijden. Daartussendoor schieten de motoren je om de oren.
    Let ook op de straten in de steden, volledige rivieren (kunnen) naar beneden komen en veranderen het straatbeeld. Berijdbare straten van vandaag zijn niet de straten van morgen. Straatstenen worden losgewoeld en borracas ( gaten) ontstaan, gedempt of worden verplaatst. Het enige wat blijft liggen zijn die vermakelijke, in de volksmond quebramoles ( schokdemperbrekers) , officiele naam lombadas. Rustig aan dus door de plassen.

    Verder ontbreken veel plaques, borden, met de richting die je gekozen hebt of wil gaan. Een GPS of telefoon met navigatie, gecombineerd met enige kennis van de taal is prima.
    Let vooral op borden, ALS ze er al staan, met het woord OBRA, . wegwerkzaamheden. Vaak het bord en dan direct de werkzaamheden. Blijf altijd opletten, veel werkzaamheden staan niet aangegeven.
    Verder is het avontuurlijk de binnenlanden in te gaan maar wil dit toch zeker ontraden zonder goede gids of kennis van de omgeving.

    Opmerking over de opmerking dat rechts geen voorrang zou hebben, volgens mij heeft rechts wel voorrang op gelijkwaardige wegen. Mits niet geregeld door stoplichten. Doorgaande wegen zijn wat lastiger te herkennen, mijn ervaring is dat e.e.a. zich in de praktijk wel laat oplossen.

    Bovenstaande tips gelden mijn ervaringen opgedaan in de Staten Sao Paulo, Minas Gerais, Bahia, Sergipe, Pernambuco, Alagoas, Espirito Santo en Rio de Janeiro. De meer lokale ervaringen in de mooie omgeving van Januaria, MG

    1. Ik kan me wel voorstellen dat je dat denkt. Persoonlijk vind ik het wel leuk om te doen, maar moest wel wennen aan begin. Bedankt voor je leuke reactie Marjolein

  2. Het blijft altijd fascinerend hoe er wordt autogereden in andere landen. Pas als je op reis bent of zoals jullie in het buitenland woont realiseer je pas hoe goed het allemaal geregeld is in Nederland. Goede tips dit!

    1. Bedankt Manon, het lijkt allemaal heel spannend, maar als je er eenmaal tussen zit wen je er ook wel snel aan 😁

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.